|
Tot en met 31 september 1952 was
de Kever voorzien van een ongesynchroniseerde versnellingsbak. Op 1 oktober 1952
werden de tweede, derde en vierde versnelling gesychroniseerd en op 1 augustus
1960 werden alle versnellingen gesynchroniseerd. Op 1 augustus 1968 werd er
tevens een half automatische versnellingsbak leverbaar die als eerste werd
toegepast in de 1300 modellen.
De versnellingsbak codering is te vinden
aan de rechterzijde (passagierskant), hafweg het zijomhulsel op een vlakke
uitsparing van circa 6 bij 1 cm en begint met twee letters waaraan de
versnellingsbak met gecombineerd diffrentieel is te herkennen. De opvolgende
nummers geven het bouwjaar aan. De eerste twee nummers de dag, de opvolgende
twee nummers de produktiemaand en het laatst nummer het bouwjaar. Bijvoorbeeld:
AT 22 104, AT staat voor een versnellingsbak voorzien van een differentieel met
een overbrengingsverhouding van 8:31, 22 staat voor de 22 ste dag, 10 staat voor
de 10de maand (oktober) en de 4 staat voor 1974.

Transmissie Identificatie |
 |
Code |
Gebruik |
Differentiëel |
Productie |
SD |
HA |
OH |
Info |
AA |
1200 |
(35:8) |
4.375 |
|
|
|
|
P |
vanaf Nr 0 981 810 |
AB |
1300 |
(35:8) |
4.375 |
|
08/70 |
|
|
P |
|
AC |
1500 |
(33:8) |
4.125 |
08/70 |
|
|
|
P |
ook enkele 1300 |
AD |
1200 |
(35:8) |
4.375 |
|
|
X |
|
|
|
AE |
1300 |
(35:8) |
4.375 |
|
|
X |
|
|
|
AF |
1500 |
(33:8) |
4.125 |
|
|
X |
|
|
|
AG |
1200 |
(35:8) |
4.375 |
|
|
|
|
|
Type 147 Fridolin |
AH |
15/1600 |
(33:8) |
4.125 |
08/68 |
08/72 |
|
|
S |
ook 1302S |
AK |
15/1600 |
(31:8) |
3.875 |
|
|
|
|
|
Type 181 |
AL |
15/1600 |
(31:8) |
3.875 |
|
|
X |
|
|
Type 181 |
AM |
1300 |
(35:8) |
4.375 |
08/70 |
|
|
|
|
Limo en Cabrio |
AN |
1600 |
(31:8) |
3.875 |
08/70 |
|
|
|
|
Karmann Ghia
("S") |
AO |
1600 |
(31:8) |
3.875 |
08/70 |
|
|
|
|
Karmann Ghia
("S") |
AP |
1300 |
(35:8) |
4.375 |
08/70 |
|
X |
|
|
|
AQ |
1600 |
(33:8) |
4.125 |
08/70 |
08/72 |
X |
|
|
|
AR |
1600 |
(31:8) |
3.875 |
08/70 |
|
X |
|
|
Karmann Ghia
("S") |
AS |
1600 |
(31:8) |
3.875 |
08/72 |
|
|
|
|
Type-1 |
AT |
1600 |
(31:8) |
3.875 |
08/72 |
|
|
|
|
1303S en Cabrio |
AU |
1600 |
(31:8) |
3.875 |
08/72 |
|
X |
|
|
1303S en Cabrio |
AX |
1300 |
(35:8) |
4.375 |
|
|
|
|
|
4de 0,93 (58:54) |
BA |
13/1500 |
(35:8) |
4.375 |
08/68 |
08/70 |
|
X |
|
|
BC |
13/1500 |
(35:8) |
4.375 |
08/68 |
08/70 |
X |
X |
|
|
BE |
1600 |
(33:8) |
4.125 |
08/70 |
08/71 |
|
X |
|
|
BF |
1600 |
(33:8) |
4.125 |
08/70 |
08/71 |
X |
X |
|
|
BG |
1300 |
(33:8) |
4.125 |
08/70 |
|
|
X |
|
Karmann Ghia |
BH |
1300 |
(33:8) |
4.125 |
08/70 |
|
X |
X |
|
Karmann Ghia |
BJ |
1300 |
(35:8) |
4.375 |
08/70 |
|
|
X |
|
|
BK |
1300 |
(35:8) |
4.375 |
08/70 |
|
X |
X |
|
|
DA |
15/1600 |
(33:8) |
4.125 |
|
08/68 |
|
|
P |
Type-3 |
DB |
15/1600 |
(33:8) |
4.125 |
|
08/68 |
X |
|
P |
Type-3 |
DC |
15/1600 |
(33:8) |
4.125 |
08/68 |
|
|
|
S |
Type-3 |
DD |
15/1600 |
(33:8) |
4.125 |
08/68 |
|
X |
|
S |
Type-3 |
Gebruik = toegepassing bij aangegeven
cylinderinhoud Productie = van en tot datum SD = SperDifferentiëel HA =
HalfAutomaat OH = Ophanging (P = Pendelachse / S = Schräglenker)
| |
|
Ongesynchroniseerde versnellingsbak t/m 31-09-1952
|
1 ste versnelling 2 de versnelling 3 de versnelling 4 de
versnelling achteruit
|
aantal tanden 36/10 31/15 25/20 20/25 --
|
overbrenging 3.60 2.07 1.25 0.80 6.60
|
|
Gedeeltelijk gesynchroniseerde versnellingsbak vanaf
01-10-1953 t/m 31-07-1960 |
1 ste versnelling 2 de versnelling 3 de versnelling 4 de
versnelling achteruit
|
aantal tanden 36/10 31/15, 33/17 (1) 25/20, 28/23
(2) 23/28 --
|
overbrenging 3.60 1.88 , 1.94 (1) 1.23 , 1.22
(2) 0.82 4.63
|
1. vanaf chassisnummer 2 256 018
2. vanaf chassisnummer 1 726
006
|
Volledig gesynchroniseerde versnellingsbak vanaf
01-08-1960 en later |
1 ste versnelling 2 de versnelling 3 de versnelling 4 de
versnelling achteruit t/m 31-07-1967 achteruit vanaf 01-08-1967 en
later
|
aantal tanden 38/10 35/17 29/23 24/27, 54/58
(1) 21/14 x 44/17 20/14 x 43/17, 20/14 x 40/15 (2)
|
overbrenging 3.80 2.06 1.32 , 1.26 (3) 0.89 , 0.93
(1) 3.88 3.61 , 3.80 (2)
|
1. 1200 en 1600 cc motoren vanaf 1-08-1972 en later
2. vanaf chassisnummer 112 2569 363
3. vanaf 31-07-1966 en
later
|
Automatische transmissie |
1 ste versnelling 2 de versnelling 3 de
versnelling achteruit
|
aantal tanden 35/17, 36/16
(1) 29/23 24/27 43/14
|
overbrenging 2.06, 2.25
(1) 1.26 0.89 3.07
| |
Transmissie Differentiëlen |
 |
Gebruik |
Differentiëel |
12/1300 |
(35:8) |
4.375 |
1500 |
(33:8) |
4.125 |
1600 (1302 S) |
(33:8) |
4.125 |
1600 (1303 S) |
(31:8) |
3.875 |
You are here: Home-Keverinfo-Transmissie
Previous Topic: Motor Next Topic: Binnenzijde Subtopics: Schokdempers
|