Welkom op de site van Andries VandenAbeele

17993 bezoeken sinds 01/02/08

About Me · My cars · Keverinfo · Allerlei · Me ... SWF · Contact
Algemeen · Motor · Transmissie · Binnenzijde · Plaatwerk · Aanhaalmomenten

 

 

 

Transmissie

Schokdempers

Tot en met 31 september 1952 was de Kever voorzien van een ongesynchroniseerde versnellingsbak. Op 1 oktober 1952 werden de tweede, derde en vierde versnelling gesychroniseerd en op 1 augustus 1960 werden alle versnellingen gesynchroniseerd. Op 1 augustus 1968 werd er tevens een half automatische versnellingsbak leverbaar die als eerste werd toegepast in de 1300 modellen.

De versnellingsbak codering is te vinden aan de rechterzijde (passagierskant), hafweg het zijomhulsel op een vlakke uitsparing van circa 6 bij 1 cm en begint met twee letters waaraan de versnellingsbak met gecombineerd diffrentieel is te herkennen. De opvolgende nummers geven het bouwjaar aan. De eerste twee nummers de dag, de opvolgende twee nummers de produktiemaand en het laatst nummer het bouwjaar. Bijvoorbeeld: AT 22 104, AT staat voor een versnellingsbak voorzien van een differentieel met een overbrengingsverhouding van 8:31, 22 staat voor de 22 ste dag, 10 staat voor de 10de maand (oktober) en de 4 staat voor 1974.

 

 

 

Transmissie Identificatie

Code Gebruik Differentiëel Productie SD HA OH Info
AA 1200 (35:8) 4.375         P vanaf Nr 0 981 810
AB 1300 (35:8) 4.375   08/70     P  
AC 1500 (33:8) 4.125 08/70       P ook enkele 1300
AD 1200 (35:8) 4.375     X      
AE 1300 (35:8) 4.375     X      
AF 1500 (33:8) 4.125     X      
AG 1200 (35:8) 4.375           Type 147 Fridolin
AH 15/1600 (33:8) 4.125 08/68 08/72     S ook 1302S
AK 15/1600 (31:8) 3.875           Type 181
AL 15/1600 (31:8) 3.875     X     Type 181
AM 1300 (35:8) 4.375 08/70         Limo en Cabrio
AN 1600 (31:8) 3.875 08/70         Karmann Ghia ("S")
AO 1600 (31:8) 3.875 08/70         Karmann Ghia ("S")
AP 1300 (35:8) 4.375 08/70   X      
AQ 1600 (33:8) 4.125 08/70 08/72 X      
AR 1600 (31:8) 3.875 08/70   X     Karmann Ghia ("S")
AS 1600 (31:8) 3.875 08/72         Type-1
AT 1600 (31:8) 3.875 08/72         1303S en Cabrio
AU 1600 (31:8) 3.875 08/72   X     1303S en Cabrio
AX 1300 (35:8) 4.375           4de 0,93 (58:54)
BA 13/1500 (35:8) 4.375 08/68 08/70   X    
BC 13/1500 (35:8) 4.375 08/68 08/70 X X    
BE 1600 (33:8) 4.125 08/70 08/71   X    
BF 1600 (33:8) 4.125 08/70 08/71 X X    
BG 1300 (33:8) 4.125 08/70     X   Karmann Ghia
BH 1300 (33:8) 4.125 08/70   X X   Karmann Ghia
BJ 1300 (35:8) 4.375 08/70     X    
BK 1300 (35:8) 4.375 08/70   X X    
DA 15/1600 (33:8) 4.125   08/68     P Type-3
DB 15/1600 (33:8) 4.125   08/68 X   P Type-3
DC 15/1600 (33:8) 4.125 08/68       S Type-3
DD 15/1600 (33:8) 4.125 08/68   X   S Type-3

 

Gebruik = toegepassing bij aangegeven cylinderinhoud
Productie = van en tot datum
SD = SperDifferentiëel
HA = HalfAutomaat
OH = Ophanging (P = Pendelachse / S = Schräglenker)

 


 
Ongesynchroniseerde versnellingsbak
t/m 31-09-1952

1 ste versnelling
2 de versnelling
3 de versnelling
4 de versnelling
achteruit
aantal tanden
36/10
31/15
25/20
20/25
--
overbrenging
3.60
2.07
1.25
0.80
6.60
 

 
Gedeeltelijk gesynchroniseerde versnellingsbak
vanaf 01-10-1953 t/m 31-07-1960

1 ste versnelling
2 de versnelling
3 de versnelling
4 de versnelling
achteruit
aantal tanden
36/10
31/15, 33/17 (1)
25/20, 28/23 (2)
23/28
--
overbrenging
3.60
1.88 , 1.94 (1)
1.23 , 1.22 (2)
0.82
4.63
1. vanaf chassisnummer 2 256 018         2. vanaf chassisnummer 1 726 006
 

 
Volledig gesynchroniseerde versnellingsbak
vanaf 01-08-1960 en later

1 ste versnelling
2 de versnelling
3 de versnelling
4 de versnelling
achteruit t/m 31-07-1967
achteruit vanaf 01-08-1967 en later
aantal tanden
38/10
35/17
29/23
24/27, 54/58 (1)
21/14 x 44/17
20/14 x 43/17, 20/14 x 40/15 (2)
overbrenging
3.80
2.06
1.32 , 1.26 (3)
0.89 , 0.93 (1)
3.88
3.61 , 3.80 (2)
1. 1200 en 1600 cc motoren vanaf 1-08-1972 en later         2. vanaf chassisnummer 112 2569 363         3. vanaf 31-07-1966 en later
 


 
Automatische transmissie

1 ste versnelling
2 de versnelling
3 de versnelling
achteruit
aantal tanden
35/17, 36/16 (1)
29/23
24/27
43/14
overbrenging
2.06, 2.25 (1)
1.26
0.89
3.07

Transmissie Differentiëlen

Gebruik Differentiëel
12/1300 (35:8) 4.375
1500 (33:8) 4.125
1600 (1302 S) (33:8) 4.125
1600 (1303 S) (31:8) 3.875



 


You are here: Home-Keverinfo-Transmissie

Previous Topic: Motor Next Topic: Binnenzijde

Subtopics: Schokdempers