Vele bouten en moeren moeten met een bepaalde kracht worden vastgezet
(momentsleutel). Hieronder staan de meeste aantrekmomenten voor de Kever vermeld
zoals ze door Volkswagen worden voorgeschreven. De aangegeven waarde is in
Newton meter (Nm) 10 Nm komt overeen met 1.0 kg/m. Alle aantrekmomenten hebben
betrekking op bouten en moeren met schone droge en roestvrije (onbeschadigde)
schroefdraad, tenzij anders aangegeven. Monteer altijd nieuwe zelfborgende
moeren.
Motor
Motor aan transmissie |
30 |
Carterhelften met M8 draadstangen |
25 |
Carterhelften met M 10 draadstangen |
35 |
Drijfstangbouten |
30* |
Drijfstangmoeren 1300 ,1500, 1600 cc |
33* |
Vliegwiel aan krukas |
350 |
Drukgroep aan vliegwiel |
25 |
Cilinderkop met cilinder aan carter, eerste
fase |
10** |
Cilinderkopmoer met M8 draadstangen 2e fase |
25** |
Cilinderkopmoer met M10 draadstangen 2e fase |
32** |
Tuimelaaras aan cilinderkop |
25 |
Poelie aan krukas |
45 |
Poelie aan dynamo |
60 |
Ventilator aan dynamo |
60 |
Oliepomp aan carter |
20 |
Oliezeefdeksel aan carter |
7 |
Oliedrukschakelaar |
10 |
Bougies |
35 | Transmissie
Ronde moer op pignonas (moer vernieuwen) |
200 |
Pignonlageropsluitmoer (spanmoer) |
220*** |
Schakelvorken op assen |
25 |
Moeren van lagerdeksel en schakeldeksel |
15 |
Kroonwielbouten |
60 |
Zijdeksel |
30 |
Olieaftapplug en olievulplug |
20 |
Inbusbouten aandrijfaskoppeling |
35 | * Aanligvlakken
oliën. ** Let op de juiste volgorde(zie schema hieronder) *** Losdraaien
en met hetzelfde koppel weer vastdraaien
cilinderkop aantrek volgorde |
8 |
2 |
4 |
6 |
|
5 |
3 |
1 |
7 | Automatische
transmissie
Startblokkeerschakelaar 25 Vrijlooplagerflens aan
koppelomvormerhuis 15 Koppeling tegen koppelingssteunplaat
15 Koppelomvormerhuis aan versnellingsbak 20 Kruiskopschroeven
versnellingsbakdeksel 10 Koppelingshefboom op as 30 Koppelomvormer tegen
meeneemschijf 25 Nippels van druk-, retour-en aanvoerleidingen
35 Inbusbouten aandrijfaskoppeling 35
Voorwielvering 1200 1300
1500
Vooras aan chassis 50 Fuseekogels aan fusee 50-70 Klembout
van bunbolzen aan draagarm 45 Inbusboutje van torsiestaaf 40-50 Borgmoer
op inbusboutje van torsiestaaf 40-50 Spoorstang aan fuseearm
30* Wielbouten t/m 7/1967 100 Wielbouten vanaf 8/1967 en later
120-130
Voorwielvering 1302-1303
Moer van fuseedemperlager
aan schokbreker 70-85*** Moer van fuseedemperlager aan carrosserie
20*** Bout van fuseekogel aan fuseedemper 40 Bout van chassiskop aan
carrosserie 35 Moer van dwarsreactiearm aan chassiskop 40*** Moer van
stabilisator aan dwarsreactiearm 30* Wielbouten 120-130
Stuur
inrichting
Stuurhuis aan torsiestaafbuis 25-30 Moer op klembout in
flexibele stuuraskoppeling, stuurstangzijde 15 stuurwormzijde 20-25
Stuurwielmoer 50 Deksel op stuurhuis 20-25 Borgmoer op stelbout van
pitmanas 70 Moeren van conische ringen op spoorstangen 25 Klembouten in
beugels op spoorstangen 25 Borgmoer op stelschroef van stuurworm 50-60
Rubber schijf van stuuraskoppeling aan flens 15 Spoorstang aan pitmanarm
en fuseearm 30* Stuurdemper aan spoorstang 1200-1300-1500
25*** Stuurdemper aan pitmanarm 1302-1303 40-50 Stuurdemper aan
torsiestaafbuis, 1200-1300-1500 40-45 1302-1303
60
Achterwielvering pendelas
Lagerdeksel van veerplaat aan
hulpchassis 45 Veerplaat aan pendelaskoker 120 Bevestiging schokbreker
onder 120 Hulptorsieveer, lagerblokken aan carrosserie 20 borgbout en
borgmoer van veerarm 20 trekstang aan veerarm 30 trekstang aan
askokersteun 20 Wielbouten t/m 7/1967 100 Wielbouten vanaf 8/1967 en
later 120-130
Achterwielvering met tussenassen
Lagerdeksel
van veerplaat aan hulpchassis 45 Schokbrekerbevestiging 70 Wieldraagarm
aan hulpchassis (inbusbouten) 120** Wielbouten 120-130 Inbusbouten
aandrijfas koppeling 35
Voor- en
achterwielnaven
Voorwielnaafmoer (zie afstelgegevens) Contramoer
van voorwiellager t/m 7/1965 70 Klembout van voorwielnaafmoer vanaf 8/1965
10-13 Achterwielnaafmoer, pendelassen 300* tussen assen 350* Bouten
van lagerdeksel 60
Trommel remmen
Remankerplaat aan fusee
50 Remankerplaat aan askoker of wieldraagarm 60 Wielremcilinder aan
remankerplaat 20-30 Aansluitnippels van remleidingen en slangen
15-20
Schijfremmen
Remklauwen 40 Remschijf
beschermplaat aan fusee 5 Wielbouten
130 Hoofdremcilinder
Hoofdremcilinder aan carrosserie
25 Stoplichtschakelaar in cilinder 15-20 Restdrukventielen in cilinder
20
Carrosserie
Bevestigingsbouten carrosserie aan chassis
15-20
* tot eerst volgende splitpengat verder draaien ** bij belaste
achterwielvering vastdraaien en borgen *** moer vernieuwen
You are here: Home-Keverinfo-Aanhaalmomenten
Previous Topic: Plaatwerk
|